TrustPay

Typ av betalningsalternativ – Elektroniska koder

Mobila betalningar för betrodda
TrustpaybildNär det skapas betallösningar för näthandeln idag är det med stor inriktning mot mobiltelefoner då spel och handel med smartphones ökar. En av de nya aktörerna i branschen är TrustPay som använder sig av plattformen pinPay som är ett säkrare och enklare sätt för betalningar över internet. Det enda som behövs är en enkel kod. Lösningen är till för att skydda kundens kontoinformation vid varje enskild betalning, eftersom en kund som använder sitt kreditkort ideligen riskerar bedrägerier. TrustPay lagrar digitala data som personliga och finansiella informationer där betal- och kreditkortsuppgifter och lämnar inte dessa vidare. Säkerheten men även enkelheten med att använda koder är den stora fördel som företaget erbjuder. Den kod som kunden valt tillhör endast dennes konto och i kombination med en digital plånbok, så kallad e-wallet som på svenska helt enkelt benämns e-plånbok, finns betalmedel snabbt och enkelt åtkomligt att användas.

Så används TrustPay

Registrering är kostnadsfri vilket är förmånligt. Efter ansökan som behandlas skyndsamt behövs en enkel installation och därefter aktivering för att kontot ska kunna tas i bruk. En kontroll av kundens uppgifter utförs för att säkerställa identitet. Efter en snabb behandling är allt klart. Kunden kan börja handla eller köpa tjänster i den omfattning som önskas. Alla köp som därefter sker registreras och kan enkelt avläsas i kontoställning. Vid en handel hos en merchandiser omdirigeras kunden till TrustPays webbplats. Där använder kunden sin pin-kod och därefter slutförs köpet eller tjänsten. Detta är helt kostnadsfritt men däremot debiteras en avgift för att fylla på kontot eller att återföra till sin bank.
Trustpaybilder

Företag som inte inriktar sig mot europeiska kunder

Detta tämligen nya betalföretag startade för några år sedan. Ska man betraktas som gammal i branschen måste företaget varit igång sedan 90-talet. TrustPay är således nya men heta uppstickare på marknaden. Dess fullständiga namn är Trustpay Global Ltd och är baserat i London och bildades år 2010. De ska inte förväxlas med Solid Trust Pay vilket är ett annat företag inom samma bransch. Företaget basunerar ut att de satsar på tillväxtmarknader och att Afrika kommer att stå för största delen av framtida ökning i e-handeln. Man baserar detta på en rapport om att det kommer att göras 448 miljoner mobila betalningar nästa år till ett totalt värde av 617 biljoner USD. Med 850 miljoner mobiltelefoner i Afrika räknar man med att många av dessa kommer att göra affärer med sina smartphones och att TrustPay kommer att bli en stor aktör i dessa transaktioner. Detta medför att varuhandeln måste erbjuda särskilt låga priser då ekonomin i denna jätte till kontinent inte är lika stabil som i västvärlden.

Telefonsupport

Företaget opererar över hela världen men har en stor inriktning på Central- och Sydamerika, samt Afrika. Totalt finns de i 52 länder. Dess reklam går stenhårt ut med ”100 procent Moneyback Guarantee”. De aviserar att om om man inte erhållit varan inom tre arbetsdagar efter den utsatta dag då den skickas, får man välja att annullera köpet. Även order som inte nått kund eller felaktig eller skadad vara eller att som kund inte bli nöjd med produkten av vilken orsak som helst, genererar återbetalning. För detta har de en kundservice som går att nå per telefon vilket svenskar om de kunde utnyttja TrustPays tjänster skulle uppskatta. Givetvis har de även andra kontaktsätt. De erbjuder återförsäljare inom elektronik som mobiltelefoner och datorer, tv-apparater, vitvaror och andra maskiner för hemmet, möbler och husgeråd, sport och fritid och dessutom tjänster som utbildning. Antalet företag som kunderna kan handla från är cirka 100. För handel med dessa erbjuder TrustPay tio olika betalmetoder vilket torde täcka de flesta inom branschen förekommande.

Utveckling i handeln

För att återkomma till de punkter som TrustPay trycker hårt på kan man särskilt notera rekommendationen att kunden ska kräva mer för sin handel. Där menar man att säljarna ska erbjuda större, bättre och mer kvalité. Denna devis ska TrustPay svara för genom att de återförsäljare som knyts till tjänsten är av klass. De återkommer gärna till den höga säkerheten på ett flertal sätt. Dels i förklaringen vad pinPay är, att det är enkelt och i alla aspekter där detta går att trycka på. Företaget använder ”smarta kontroller” som säkerställer att det är bara är rätt kund som använder ett specifikt konto. TrustPay menar att dessa kontroller gör det extremt svårt för en bedragare att smita in och hämta uppgifter. Detta är naturligtvis fördelaktigt för kunder som ansluter sig till tjänsten.

Grönare och skönare

För att knyta säljare till sitt koncept informerar TrustPay att de hjälper till att marknadsföra och att intäkterna därmed ökar. Man säger sig stå för ett banbrytande nytt betalsystem för internethandel och att upplevelsen därmed ökar försäljningen genom att minska säljarens antal missnöjda kunder. Som därmed inte återkommer. Återkommande handel blir däremot resultatet eftersom kunden blir så nöjd med betalsystemet att den gärna återvänder för att handla mer

Kommentarer i detta inlägg är stängd